keskiviikko 5. marraskuuta 2014

"Miksi rakastava Jumala laittaisi ketään helvettiin?"

Monet tietävät ainakin nimeltä Billy Grahamin. Hän on maailmanlaajuisesti tunnettu evankelista ja raamatunopettaja. Hänen kirjoittamansa kirjat ovat pidettyjä ja luettuja läpi kaikkien kirkkokuntien.
Tänä syksynä havahduin, etten ole lukenut montaakaan Billy Grahamin kirjaa ja otin tavoitteekseni lukea kaikki kirjat, jotka suomennettuina saan käsiini.
Tällä hetkellä luen hartauskirjaksi luokiteltavaa "Voimaa joka päivälle" ja 2013 ilmestynyttä "Millainen on taivas?" -kirjaa, jossa kirjoittaja vastaa Raamatun sanalla perustellen kysymyksiin taivaasta.
"Millainen on taivas?" on sen takia merkittävä opas kelle hyvänsä elämästä kiinnostuneelle lukijalle, koska vastauksiin perustuvia raamatunkohtia on runsaasti ja ne avautuvat lukijalle aivan uudella tavalla, kun ne liitetään omaan asiayhteyteensä, eikä lueta irrallisina jakeina.

Täälläkin joissakin kommenttikeskusteluissa on joskus asetettu kyseenalaiseksi ajatus siitä, että kuinka Jumala, jota sanotaan rakkaudeksi, voisi ketään ihmistä sysätä helvettiin.
Billy Grahamin vastaus tähän kysymykseen perustellaan kirjassa mielestäni niin hyvin Raamatun sanalla, että kopioin tähän yhden luvun kirjasta.
(Suora lainaus kirjasta "Millainen on taivas? Billy Graham vastaa kysymyksiisi"
Kristillinen Kirja- ja Musiikkikustannus Oy  2013)


"Miksi rakastava Jumala laittaisi ketään helvettiin?

Jos ajattelet asiaa, ihmiset lähettävät itse itsensä helvettiin oman kapinallisuutensa takia, sen tähden, etteivät usko Jeesukseen. Salli minun sanoa: Jumala ei tahdo yhdenkään meistä menevän sinne.
Taivaaseen on helpompi uskoa kuin helvettiin, mutta Raamattu puhuu kummastakin. Saatat hämmästyä huomatessasi, että Jeesus opetti ja varoitti helvetistä enemmän kuin kukaan muu. Meidän pitäisi suhtautua hänen sanoihinsa hyvin vakavasti.
 Jotkut opettavat, että kaikki pelastuvat lopulta. He sanovat, että Jumala on rakkauden Jumala eikä koskaan lähettäisi ketään helvettiin. He väittävät kiivaasti, etteivät sanat ikuinen ja iankaikkinen tarkoita lopullista. Mutta Raamatussa käytetään samaa sanaa kun puhutaan taivaan kirkkaudesta ja kuvaillaan iankaikkista karkotusta Jumalan tyköä.
 Mikä helvetti on? Raamattu kuvaa sitä monella voimakkaalla ilmauksella. Sitä kutsutaan "pimeydeksi, jossa on oleva itku ja hammasten kiristys" (Matt.8:12). Koska siellä ei ole Jumalaa, sen sanotaan olevan täydellisen toivottomuuden paikka. Ne, jotka joutuvat sinne, eivät koskaan koe taivaan iloa, ihanuutta ja rauhaa. Helvetissä olijoita "kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta" (2.Tess.1:9).
  Raamatussa ei ole yhtä ainoaa sanaa, joka houkuttelisi meitä sinne. Eräs pappisseminaarin opettaja neuvoi kerran: "Älkää koskaan saarnatko helvetistä ilman kyyneleitä". Älä suhtaudu kevyesti helvettiin äläkä uskottele itsellesi, ettei se olisi olemassa - se on.
  Maan päällä eletty elämä kulkee kahta polkua, sillä on kaksi porttia ja kaksi määränpäätä. Valitse niistä se, joka johtaa taivaaseen. Jeesus sanoi: "Minä olen tie" (Joh.14:6) ja "Minä olen ovi" (Joh.10:9). Hän opetti: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle" (Matt.4:17), Kun hän astui alas taivaasta, hän ajatteli sinua. Kun hän meni ristille, hän ajatteli sinun sieluasi. Kun hän katsoo alas taivaasta, hän näkee sinut ja pitää sinua tärkeänä. Pyydä häntä sydämeesi niin saat asua hänen kanssaan iankaikkisesti."
(Sivut  87-88)

3 kommenttia:

  1. Tuota, Raamatussa helvetti tulee gehanna sanasta, joka tarkoitti Jerusalemin ulkopuolella olevaa rikollisten ja lyhyesti sanottuna saastaisten ihmisten polttopaikkaa, siellä paloi jakuva tuli. Voisi sanoa, että se oli sairaalajätteen polttopaikka.
    Juutalaisuuteen mahtuu monta erilaista käsitystä tuonpuoleisesta, ja lähtökohta on se, että pahat teot sovitetaan maanpäällisesti, tuonpuoleisessa ei soviteta mitään. Juutalainen messias ei ole koskaan viitannut Jumalaan siinä mielessä kuin Jeesus on ihmisille (Nikean kirkolliskokouksen päätös 300-luvulla) vaan viisasta ihmistä, rabbia. Miten voi olla, juutalaisuudessa nousseessa uskonnossa on niin suuria eroja juutalaisuuteen nähden - ja toisaalta yhteneväisyyksiä esim zarathustralaisuuteen, antiikin filosofiaan ja jopa muihin uskontoihin?

    VastaaPoista
  2. Kiitos tästä kirjoituksesta!
    Jokaista kohtaa kuoltuaan iankaikkisuus.
    Se on jompikumpi, autuus tai helvetti.
    Tämä asia ei kieltämällä poistu tai muutu.

    VastaaPoista