maanantai 24. tammikuuta 2011

Nelivuotias pitää vanhusvanhempansa hereillä

- "Mitä sun leualle on tapahtunu?" kysyin äsken Tirtetalta, kun tämän leuka oli nilellä ja kirkuvanpunainen.
- "Mä ajoin mun partaa äskön."
- "Sun partaa?! Millä?" kysyin, kun en ollut uskoa korviani.
- "Hammastahnalla. Tää oli mun partakone." sanoi Tirtetta ja näytti Lego valomiekkaa.
- "Mun parta oli ihan tahmanen ja limanen, siksi se piti ajaa. Mä ajan aina mun parran, kun mä meen isin kanssa kirkkoon tai sun kanssa perhekerhoon. Tää on mun tuote. Mä hankaan tätä hammastahnaa mun leukaan näin... että se on ihan valkonen... ja sitten ajetaan parta."
Olin niin häkeltynyt tuosta selvityksestä, että en edes huomannut kyseenalaistaa parranajotouhua. Rupesin vain miettimään, mitä itse tein tuossa elämänvaiheessa, kun isä oli kaikki kaikessa. Minä taisin tulla teelusikan kanssa mukaan hommiin, kun isä iltapuhdetyönään alkoi keskellä tuvan lattiaa viilata moottorisahan terää. Minä kaivelin sanomalehden päälle teelusikalla kaikki märät sahanpurut moottorisahan kolosista. Tuo sahankunnostushomma oli meille yhteinen työ ja minulle hurjan tärkeää.

Tirtetan isä kipaisi ruokatauollaan kotiin, vaikka eväät oli mukana. Minua ei kyllä saisi puolen tunnin kotonakäväsyn takia raahautumaan kesken työpäivän kotiin. Nauttisin hitaasti ja nautinnollisesti evääni Kampin metroaseman kellaritiloissa, ikkunattomassa, tunkkaisessa väestösuojassa ja nauttisin siitä ylellisyydestä, ettei kukaan roikkuisi niskassani, haluaisi sekoittaa kahvimukiani tai haluaisi maistaa porkkananpalaa annoksestani. Mies kyllä itsepintaisesti väittää, että juuri noiden syiden takia hän haluaa tulla ruokatunnilla kotiin, jos se vain on mahdollista.

Tirtetta tuo minulle näytille muovailuvahapurkkia.
- "Tässä lukee myr-ky-tön. Se tarkottaa sitä, että saa syödä."

8 kommenttia:

  1. Eipä ole yksitoikkoisia Sinun päiväsi.
    Suuri Luoja Sinun voimiasi lisätköön!

    VastaaPoista
  2. Äsken olin ei niin hyvällä tuulella ja nyt mä hymyilen. Kiitos. :)

    VastaaPoista
  3. Ja Teidän kommenteista tulee myös iloiseksi.

    VastaaPoista
  4. Täydellistä!!
    Meidän 6v, ilmoitti aamulla; mulla oli yöllä vähän nuha..menin päivällä laitteleleen hänen huonetta, sängystä löytys 10 rutattua hellokitty nenäliinaa, jokaiseen oli kerran niistetty :)

    VastaaPoista
  5. On ne sulosia :) Lapset nimittäin.
    Mun piti kysyä, että vieläkö sulla oli niitä ylimääräsiä siemenpusseja? Viikonloppuna istuin saunanjälkeen parvekkeella lumisateessa, ja mietin että kevät tulee, pitäs vaikka krasseja ja auringonkukkia, tai edes jotain, laittaa. Vaikka onkin tuo näkymä metsään, eikä enää parkkipaikalle (ihanaa!)

    VastaaPoista
  6. Sori, aikanen lintu nappas siemenet, laitoin kaikki Katjalle.
    Jos haluut elokuussa syödä paprikaa omalta parvekkeelta, osta sikakallis paprika, kuivaa siemenet vessapaperin päällä ja sitten iske siemenet multaan. Nyt olis hyvä aika laittaa paprikat ja tomaatit multaan.

    VastaaPoista
  7. Apua, nyt jo siemenet multaan? Jos mää nyt sit tosta Isoäidin kasvien katalogista ihan vähän vaan... täytyy varoa ettei vallan innostu :)

    VastaaPoista
  8. Jos sä haluut istuttaa parikymmensenttiset, terhakat paprikat tai tomaatit kesäkuun alussa ulos tai partsille, nyt olis hyvä hetki laittaa siemenet multiin.(Kato, kun mä painostan..)

    VastaaPoista