torstai 6. joulukuuta 2012

Puolikas työpäivä takana

Itsenäisyyspäiväämme näyttää tänä vuonna kuuluvan muutaman perheenjäsenen työvuoro. Siinä mielessä arkihommat jatkuvat juhlapäivänäkin, kun on aikaista heräämistä ja eväiden laittoa.
Minun työni on sen laatuista, että joudun pitämään oman puhelimeni "äänettömänä" työvuoron ajan. Sen lisäksi, että kotona olevia erimielisyyksiä yritetään ratkoa kauttani, myös naapurin pappa pommitti minua puhelimitse työvuoroni aikana. Kun tulin kotiin ja käväisin naapurin papan luona, hän epäili minun suuttuneen, kun en vastannut useampaan soittoyritykseen. Onneksi naapurin pappa on fiksu ja ymmärsi, että en vastannut puhelimeen sen takia, että olin työmaalla. Sanoin hänelle, että kaikkina muina aikoina vastaan puhelimeen välittömästi ja puhelin on aina mukanani, mutta töissä joudun pitämään puhelimen hiljaisena.
Naapurin papan "hätä" ei onneksi ollut sen suurempi kuin täysinäinen pyykkikori.

Olin niin onnellinen Saaran puolesta, kun hän pääsi viime yöksi Melskalle yökylään. Jos uimahalliin pääsy on Saaralle mieluista, niin Melskalle pääsy on kaikkein parasta maailmassa. Se, että Melskalla on ikioma huone ja kivoja leluja ja Melskan äiti on oma sisko, tekee kyläpaikasta niin tärkeän.

Saarahan on oikeastaan jo iso tyttö, mutta pikkuisen mielessäni kaihertaa, kuinka ikävä minulle tulee, kun 17. päivä olen lähdössä kolmen lapsen kanssa käymään Tukholmassa. Äiti on kuitenkin Saaran elämässä aina se, jolle ilot ja surut kerrotaan ja joka ongelmat ratkaisee. Toki on kasvattava kokemus tulla toimeen kaksi yötä ja päivää isän ja sisarusten kanssa. Lähinnä tiltti taitaa olla minun päässäni. Eli kasvattava kokemus äidillekin pärjätä ilman kuusivuotiastaan.
Reissuhan oli se Miikan rukousvastaus. Laivailun lisäksi meille on luvassa hyvää ruokaa laivan joulubuffetissa ja erittäin mieluinen kyläpaikka laivan maissaolon aikana.
En edes muista, milloin viimeksi olisin ollut matkalla lomailun merkeissä, niin voihan se olla ihan paikallaan pieni lomanpoikanen sellaisten lasten kanssa, joiden kanssa on harvemmin mahdollisuus viettää yhteistä aikaa.

1 kommentti:

  1. Melskakin taitaa tykätä Saaran kanssa kaksin olemisesta kotonaan. Hienoa, kun voit viettää lasten kanssa yhteistä aikaa lomailun merkeissä. Mukavaa matkaa teille.
    Olet tärkeä monelle, mutta kyllä heidänkin on hetki opittava toiminaan omin nokin. Naapurin pappakin taitaa pärjätä kotijoukkojen avulla.

    VastaaPoista