sunnuntai 14. elokuuta 2011

Jaa-jaa

Jotkut muistavat menneeltä kesältä, että bussinkuljettajamieheni laittoi nimensä listaan ilmaisten halukkuutensa päästä lentokenttälinjojen opiskeluun. Helsingin Bussiliikennehän voitti kilpailutuksessa kaikki lentokenttälinjat. Jos oikein ymmärsin, linjat tulivat ajoon uudelle firmalle syysliikenteen alusta, eli 15.8. eli huomenissa. Ei ole koko kesänä mitään linjakoulutuksia kuulunut, linjathan piti opetella juurta jaksaen, koska niissä ei ole varaa ajaa harhaan, muuten menee koko lähtö harakoille.
Mies istui illalla seitsemän ja puoli kahdeksan välillä kotona ruokatauollaan. Esimies soittaa ja pyytää huomiseksi ylitöihin lentokenttälinjoille. Mies sanoo, että ei osaa niistä yhtäkään, koska on koko kesän tehnyt töitä ja ylitöitä ja ei ole ehtinyt opetella niitä. Eli ei tule ylitöihin ajamaan linjoja, joita ei osaa.
Äsken mies soittaa töistä päätepysäkiltä. Samainen esimies oli sanonut varikolla, että jos voit tulla aamulla vaikka ylimääräiseksi ja tulla jollekin kartanlukijaksi, niin sekin olisi jo hyvä.
Minulta pääsi kunnon naurut, koska sellaista kartanlukijaa, kuin mieheni, en ole koskaan tavannut.
Kun hän muutama talvi sitten opetteli Espoon yölinjoja, oli kartasta vain harmia. Linjat opeteltiin niin, että mies ajoi työpaikan pikkuautolla reittiä, kännykkä oli vieressä kaiuttimella, minä kotona tietokoneen ääressä ja luin hänelle reittikarttaa puhelimessa.: "seuraava pysäkki on Sinikallionpolku, jonka jälkeen noin 30 metriä käännytään oikealle Sinikellontielle. Seuraava pysäkki on 100 metriä risteyksestä. Lukeeko pysäkkikilvessä Sinikellontie? Jatka 50 metriä, käänny vasemmalle Leinikkipolulle. Ensimmäinen pysäkki ei ole sinulle, vaan toinen, noin 50:n metrin päässä. Sen pitäisi olla nimeltään Leinikkipolku 6..." Tuolla tavalla kävimme muutamankin yölinjan läpi yön pimeinä tunteina. Mies opetteli linjat pimeän aikaan, koska yöllä hän niitä joutui ajamaankin ja maamerkit näyttävät yöllä erilaisilta kuin päivällä.
Työ kannatti. Kun jotakin pitkin maita ja mantuja mutkittelevaa yölinjaa on kahtena yönä ajanut, sen muistaa sen jälkeen. (Siihen asti, kun siihen tehdään jotakin muutoksia.)

Minulla on aavistus, että huomenna lentokenttälinjoilla saattaa olla kuljettajat seikkailemassa, jos edes kaikkiin lähtöihin löytyy kuljettaja. Kesällähän annettiin tietoa, että tarvitaan 100 uutta kuljettajaa syysaikataulujen alkuun mennessä. En tiedä, löytyykö enää Virostakaan halukkaita miehiä (naisia ei senkään vertaa) tänne eksymään bussin kanssa.
Hirveästi en viitsi edes mainostaa, että kun mies puolen yön maissa kotiutuu, hän pääsee lähtemään uudelleen töihin ensimmäisellä metrolla. Toki hänelle lakisääteinen lepoaika työvuorojen väliin tulee, mutta kun kotimatka nappaa vuorokauden ajasta riippuen 30-50 minuuttia. Mummolan mailla sillä työmatka-ajalla mies kävisi töissä Jyväskylässä...
Sanomattakin on selvää, että mies on hurjan innoissaan, kun häntä tarvitaan työmaalla. Kohta kuitenkin työpaikan tietokone kilkattaa ylityötuntien olevan täynnä ja siinä sitten ihmettelevät.
Mies oli sen verran "juoni" että vaihtoi talvilomansa, joka oli määrätty jouluksi ja uudeksivuodeksi, lokakuulle.
Hän sanoi, että jos ei koko loppuvuonna saa tehdä yhtään ylitöitä, niin ainakin joulukuun pyhät täytyy saada olla töissä.
Nyt pitäisi etsiä valmiiksi miehen autenttiset työhousut. Sanoi vaihtavansa ne huomenna vaatevarastolla numeroa pienempiin. Mies on sinnikkäästi pudottanut painoaan ja se näkyy nyt sitten työhousuista.

3 kommenttia:

  1. Todellista kauko-ohjausta tuollainen reittien opettelu.
    Olen kuullut juttuja miten matkustajat ovat neuvoneet kuskia pimeässä Espoon reiteillä.
    Olenpa itsekin ollut bussissa, joka ajoi väärää katua kunnes tuli betoniporsas eteen.
    On varmaan kuskille kovin epämiellyttävää ajaa outoa reittiä edes yhden opettelukerran jälkeen.
    Voiskohan bussikuskeille saada navigaattorin, jossa olisi bussireitit ja bussipysäkit.

    VastaaPoista
  2. Ihania juttuja täällä saa nauraa.

    VastaaPoista
  3. Anitta: Monissa Helsingin busseissa alkaa navigaattorit jo olla.
    Kaikenlaisten muiden reittiin liittyvien huomioitavien asioiden takia olisi tietysti ihanne, että kuljettaja olisi ehtinyt edes kerran ajaa reitin läpi, ennenkuin joutuu sitä itse ajamaan.(ja tietysti sekin olisi kivaa, jos kuljettaja osaisi puhua suomea ja ymmärtäisi matkustajien kysymykset)

    Kiitos sinulle, toinen kommentoija.

    VastaaPoista