torstai 9. helmikuuta 2012

Sisko

Kun olin noin 16-vuotias, vanhempani ryhtyivät sijaisvanhemmiksi. Vuosien varrella meillä olikin sitten sekä kesälapsia Helsingistä, sijaislapsia, että päivähoitolapsia.
Kolmea perheessämme ollutta sijaislasta pidän omina sijaissisaruksinani. Kun näistä tytöistä, nyt jo varttuneista naisista ja perheenäideistä tulee puhe, sanon, että he ovat sijaissiskojani. Kyllä siinä taustalla on ihan sellainen asia, että ilman heitä minulla ei olisi siskoja lainkaan.
Vaikka minä lähdin maailmalle aika pian näiden siskojen meilletulon jälkeen ja yhteinen perhe-elämämme jäi hyvin lyhytaikaiseksi, niin sydämessä tuntuu lämpimältä, kun heitä ajattelee. Myös se lämmittää mieltä, että heistä kukin istuu tänä päivänä elämän koivussa aika tukevalla oksalla. Eli heillä on asiat kaikinpuolin kohdallaan.

Yksi mieleenjäänyt asia pitää tässä yhteydessä mainita. Kun nämä sijaislapset puhuivat omista biologisista vanhemmistaan, he käyttivät ilmaisua "oma isi" tai "oma äiti". Kun puhuimme sijaisvanhemmista, isästäni ja äidistäni, sijaislapsetkin kutsuivat heitä "isiksi" ja "äidiksi".

Illansuussa sain soiton eräältä siskoltani. Olin nähnyt häntä pikaisesti syyskuun viimeisenä päivänä isän hautajaisissa. Siskoni tulee tulevalla viikolla tähän kaupunkiin käymään ja ehdotti tapaamista. Meillä hän on viimeksi päässyt käymään joskus kaukaisessa menneisyydessä. Olen vähintäinkin innoissani ja etukäteen jo pelkään, että ilta käy liian lyhyeksi. Meitä yhdistää yhteisten vanhempien lisäksi myös sama ammatti.

6 kommenttia:

  1. Ihanaa, sinulle tulle varmaan mukava hetki siskosi kanssa. On ilo tavata ja jutella ja muistellakin.

    VastaaPoista
  2. Mukavaa tapaamista siskon kanssa. On se muuten jännä juttu, olen tavannut Saksan siskoni vain kaksi kertaa, mutta silti kaipaan häntä. Onneksi nykyään voi olla yhteydessä muutenkin.

    VastaaPoista
  3. Oikein mukava viikonloppu siis tiedossa. Pitäkää hauskaa!

    VastaaPoista
  4. Ihanaa siskoilua <3 ja tuo "oma" on hyvinkin tuttu ilmaisu, oletan sen liittyvän siihen että perheessä (esim lapsien kesken) hän trkoitta yksinomaan vain hänen omaa äitiään, se toinen äiti on sitten kaikkien yhteinen :)

    VastaaPoista
  5. Siskot ovat ihania. Meillähän eletään parhaillaan sijaisperheen arkea, biologiset ovat vain karvan verran vanhempia kuin sijoitetut, elävät ja jakavat lapsuuden siis täysin sijoitettujen kanssa. Meillä minä olen kaikkien äiti ja sitten on niitä omia äitejä, joista käytetään nimeä "etunimi"-äiti.

    VastaaPoista